Hvordan virker kaffegrums til roser?

Ang. gødning af roser med kaffegrums. Min kone har i flere sæsoner brugt kaffegrums til roser. Er det bare en ammestuehistorie, en overlevering eller virker det egentlig? Og hvis det gør, hvad er så den rette forklaring? Der må ligge et eller andet videnskabeligt et eller andet sted.

Med venlig hilsen
Morten Unmack Larsen, maj 2002

Svar

Troels V. Østergaards kommentar:
»Det fremgår ikke af spørgsmålet, hvad kaffegrumsen skulle være godt for – jeg har ikke tidligere hørt det brugt til roser. Men kaffegrums er jo et organisk materiale og kan virke som gødning som andet organisk materiale. Man har brugt det i gulerødder mod gulerodsfluen, hvor det tilsyneladende har nogen effekt i store mængder, men hvordan det virker, vides ikke.«

Selv har jeg hørt, at man kunne bruge kaffegrums mod lus i roser – stadig uden nogen begrundelse. Læg gerne dit spørgsmål på Havebænken. Måske kan andre give deres bud med.

Med venlig hilsen
Anette Nørbo Asplund

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan virker kaffegrums til roser?