Er roddannerhormon nødvendigt?

Jeg overtog for et år siden en ret stor have – 5.400 m² – med blomstrende buske, træer og en smule blomster. En del af de gamle buske er noget forsømte, og og et par er gået ud, hvorfor jeg godt kunne tænke mig at prøve at formere nogle af buskene selv.

Jeg har læst, at man bør dyppe stiklingerne i et roddannerhormon for at fremme rodudviklingen, men jeg synes, at de midler, som jeg har set, er vanvittigt dyre. Er dette virkelig en fordel, og hvilket middel er i givet fald værd at anbefale?

Med venlig hilsen
Sunny Bünger, maj 2002

Svar

Dette spørgsmål er let at besvare. I fagkredse er det en almindeligt kendt erfaring, at roddannerhormon (kemisk set forskellige typer af stoffet auxin) giver 10% større roddannelse, end man ville have fået uden. Altså: hvis 10 ud af 100 stiklinger havde dannet rod uden hormon, så vil 11 ud af de samme 100 danne rod med hormon. Disse 10% kan være afgørende for en virksomhed, som skal skaffe sig en fortjeneste, men de er det næppe for den private, som hygger sig lidt med at lave sine egne planter.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Er roddannerhormon nødvendigt?