Hvornår blomstrer tobakspibeplanten?

Hvornår får tobakspibeplanten sine små piber? Min er ca 1½ år gammel.

Med venlig hilsen
Tommy Henriksen, juni 2002

Svar

Tobakspibe, Aristolochia macrophylla, er en kraftig slyngplante med store blade. Man kan finde dens små blomster mellem bladene i juni–juli måned – de har form som en lille pibe. Man lægger ikke meget mærke til dem, dels fordi de gemmer sig mellem de store blade, dels på grund af størrelsen og fordi de er grønbrune. Det er lidt forskelligt, hvornår de begynder at blomstre, da de som regel skal godt i gang. Men når de er veletableret, d.v.s. har fået et godt rodnet, begynder de som regel blomstringen. Der kan går 3–4 år, men nogle gange op til 8–10 år.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvornår blomstrer tobakspibeplanten?