Hvorfor går blomsterkarsens vækst i stå?

Jeg har sået blomsterkarse af den høje slags i potter, hvor det var meningen, at de skulle klatre op ad pileflet. Jeg har læst et sted, at de trives bedst på nærringsfattig jord, derfor er de sået i almindelig havejord med godt dræn i bunden. De er spiret fint og har vokset fint, til de var ca. 20 cm høje – for 3 uger siden. Siden gik de i stå.

Hvad kan årsagen være? Såfremt der er puttet de rigtige frø i posen, er det den rigtige type frø til de høje, jeg har sået. Jeg håber, man kan gøre noget ved dem?

Med venlig hilsen
Anita Frichot, juni 2002

Svar

Det er nok det med den »næringsfattige« jord, der er problemet. De vokser ganske vist fint i sådan en jord, men det går langsomt og slet ikke så frodigt, som man venter sig af dem. Så du må i gang med at gøre jorden mere rig på mineralske gødningsstoffer (det er det, der kaldes »næring« i reklamerne).

Du kan give en topdressing på 4–5 cm af en velomsat kompost, eller du kan give »Farmergødning« eller »Animix« eller en helt tredie af det tørrede dyremøg, som sælges i sække. Eller du kan bruge en NPK-gødning, når bare den ikke er for rig på kvælstof (du kan f.eks. bruge den, som hedder 14–4–17). Men pas på med kunstgødning, for du kan let komme til at give for meget, og gødningen bidrager overhovedet ikke til at øge biodiversiteten i jorden.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvorfor går blomsterkarsens vækst i stå?