Skal visne blomster fra liljer fjernes?

Vi har købt nogle liljer, som vi har plantet ud i haven. På posen stod der, at gale blomster skulle klippes af. Hvor er det lige at vi skal klippe dem af? Er det kun den overste del, altså der hvor »frøsækken« er eller er det hele den »stilk« som blomsten sidder for enden af? Ved at gøre dette, får man så flere knopper/blomster på liljen ligesom man gør med mange andre blomster, eksempelvis roser?

Håber på hurtigt svar da mange af blomsterne er ved at visne og de skal jo gerne nippes af snart.

Med venlig hilsen
Heino Pedersen, august 2002

Svar

Når man skal/kan fjerne visne blomster fra liljer, er grunden den, at de ellers bruger energi til at sætte frø. Denne energi kan i stedet opbevares i løgene og derfor give stærkere planter næste år. Når de visne blomster skal klippes af, er det altså alt det der er blomsten som skal væk, om hele stilken kommer af er ikke afgørende.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

  • Tudselilje
    Artikler: Prydhaven > Blomster > Stauder

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Skal visne blomster fra liljer fjernes?