Hvordan behandler jeg hornvioler?

Jeg har i foråret investeret i hornvioler til min have. Hvordan skal jeg behandle dem? Skal de tyndes ud? Skal de graves op inden vinter eller hvad?

Med venlig hilsen
Jeppe Hansen, august 2002

Svar

Lad dem for Guds skyld stå, Jeppe. De står vel ikke tættere nu, end at de har kunnet blomstre i sommer, så lad dem være, og lad dem også sætte frø. Så har du en mulighed for, at der kommer nye frøplanter til næste år. Nogle sorter er bedre til at så sig end andre. ‘Prince Henry’ har jeg haft afkom af i mange år, uden selv at røre en finger. Min yndlings-Viola cornuta, ‘Blaue Schönheit’, lader sig desværre aldrig se som selvsået, så den forkultiverer jeg, og planter ud. Den er kortlivet, så efter et par år, må jeg igen så. Det sker i drivhuset i marts i en såkasse, alternativt i en vindueskarm.

Med venlig hilsen
Winnie Poulsen
Væver

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan behandler jeg hornvioler?