Hvordan høster jeg frø fra blomsterkarse?

Jeg vil gerne samle frø af min blomsterkarse til såning næste år. Hvornår er blomsterkarsens frø modne til høst? Kan man pille dem direkte af planten, eller skal man vente til de er faldet af og ligger på jorden? Hvad er den videre fremgangsmetode, med tørring, modning og opbevaring?

Med venlig hilsen
Anita Frichot, august 2002

Svar

Hvis frøene er faldet på jorden nu, kan du roligt samle dem op. Du kan også plukke dem, når de er begyndt at blive rynkede og har mistet den grønne farve. Så ligger de godt og eftertørrer på en avis, eller i en åben skål eller i en åben papirpose. Ikke i et tykt lag.

Når de kan rasle, er de helt tørre. Så kan de gemmes i små papirsposer.

Vinteropbevaringen skal være kølig og tør. Hellere tør end kølig, hvis du må vælge. Jeg bruger bare en hylde i huset, og det går fint. Nogle bruger køleskabet, men det kan godt give problemer med fugt. I det tilfælde kan man få et stof, der opsamler fugt, til at komme i dåsen. Mit køleskab er nu slet ikke stort nok til også at skulle rumme alle de frø, jeg samler, og de er fint spiredygtige næste år bare ved stuetemperatur.

Med venlig hilsen
Winnie Poulsen
Væver

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan høster jeg frø fra blomsterkarse?