Hvordan gøder jeg bedst min bougainvillea?

Jeg har et problem med at gøde min Bougainvillea rigtigt. Planten står under idéelle forhold indendørs. De ny blade er pæne og mørkegrønne, mens de gamle bliver meget lyse, med mørke ribber. Jeg gøder ca. hver anden gang jeg vander.

Med venlig hilsen
John Thordrup, august 2002

Svar

Uden at have set symptomerne kan det umiddelbart lyde som om, der er forstyrrelser i jordens og dermed plantens optag af magnesium. Du bør sørge for ikke at gøde om vinteren, og trappe ned i perioden september til november. Det er altid en god idé at veksle mellem forskellige gødninger, da indholdet af, og forholdet mellem næringsstofferne ikke er ens i alle produkter. Magnesiummangel optræder især i sure jorde og forstærkes yderligere ved forhøjede niveauer af kalium. Der bør gødes ca. 1 gang ugenligt. Husk omplantning i marts.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan gøder jeg bedst min bougainvillea?