Hvad skyldes de bare pletter på vores græsplæne?

Vi har en ældre græsplæne. De seneste par år har vi døjet med at der dannes 2–3 aflange bare pletter pr. sæson i plænen. Først begynder græsset at blive gult – senere visner det helt. Rives det visne græs op er jorden helt bar. River jeg herefter lidt i jorden ses ingen biller eller andet »mystisk«. Vi gøder sjældent plænen. Indtil nu har jeg spredt lidt nyt jord og plantet ny græs de bare steder. Det nye græs vokser fint – men så kommer der jo bare pletter andre steder. Hvad er det egentlig der sker – og hvordan forhindrer vi det?

Med venlig hilsen
Lone Mortensen, september 2002

Svar

Det lyder som begyndelsen på én eller flere hekseringe. Dem kan man ikke gøre noget særligt imod. Så hvis jeg har ret, er der bare at gøre, som I allerede gør. For det skulle vel ikke skyldes, at der er trafik i græsset, mens der er frostvejr? Det vil nemlig dræbe planterne på de betrådte steder!

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvad skyldes de bare pletter på vores græsplæne?