Hvilken plante har i januar lyserøde blomster?

Hvad er det for en bunddækkende plante med runde blade, som ligner lidt åkandeblade, der blomstrer her i januar i min have. Blomsterstanden er ca. 35 cm høj og med lyserød/hvide blomster?

Planten har været i min haven i ca. 6 år, men aldrig blomstret før.

Med venlig hilsen
Jan Erik Capell, januar 2007

Svar

Jeg tror ud fra din beskrivelse, at det er kæmpestenbræk, Bergenia. Men i givet fald må det være den milde vinter, der spiller den et puds, for det er flere måneder, førend den normalt blomstrer. Se billedet nedenfor, som er taget først i maj i 2005.

Der er flere slags Bergenia. Blomsterne kan være alt fra hvide over lyserøde til purpur, bladene kan være ovale til runde, og bladets struktur kan være fra helt glat til en let buklet overflade.

bergenia

Kæmpestenbræk i Botanisk Have i maj 2005 – denne har ovale, glatte blade og lyserøde blomster. Foto: Karna Maj

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvilken plante har i januar lyserøde blomster?