Er citronhestemynte flerårig?

Jeg er nu kommet meget i tvivl om, hvorvidt citronhestemynte er enårig eller flerårig? Flere steder har jeg læst, at den er enårig og andre steder har jeg læst det modsatte. Kan den evt. vinterdækkes eller opbevares frostfrit vinteren over? Den er nemlig utrolig smuk, så det vil være synd hvis den går til.

Med venlig hilsen
Anders Damgaard, september 2002

Svar

Citronhestemynte, Monarda citriodora, er en plante, som hos os og mange andre steder, betegnes som enårig. Men i sit hjemland i den sydlige del af Nordamerika, kan den optræde både som toårig og flerårig. Den kan altså udvikle sig som en staude, men er her på det nordligste for sin overlevelse.

Planten trives bedst i fuld sol og i en porøs kalkjord, og det er især jorden man skal tænke på, hvis man vil have den til at overleve. Plant den beskyttet i en jord med et godt dræn, så den om vinteren ikke står og drukner. Man kan godt dække den med et par granris, men det har ikke nogen mening, hvis ikke jorden er porøs. Men jeg kan bestemt godt forstå at du vil forsøge at få den til at overleve, da det jo er en smuk plante, som både er fin i maden og som virkelig er en plante som tiltrækker insekter

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Er citronhestemynte flerårig?