Hvordan behandler man fresier?

Med venlig hilsen
Hanne Pedersen, oktober 2002

Svar

Uha, det er længe siden, jeg sidst havde Freesia. Vist nok mest fordi, det har været svært at få de enkle, mest velduftende i enkeltfarver. De gule, enkle overgår næsten altid de andre i intensitet. Kunne jeg købe bare dem, ville jeg gøre det om foråret og lægge dem i drivhuset – et uopvarmet. Så er jeg sikker på, at der er masser at plukke sidst på sommeren.

De gange, jeg har lagt dem udendørs om foråret, har det været rent lotteri. Bliver sommeren varmere end normalt, kommer der en pæn blomstring. Ellers bare lidt spredt fægtning.

Hvis man vil lægge dem her i efteråret, må de i det mindste holdes frostfrit vinteren over. Når jeg har prøvet at stille dem koldt og mørkt, men frostfrit, er der ikke kommet noget ordentligt ud af det. Muligvis skal knoldene først have en varmebehandling, og muligvis har de fået det, hvis de sælges på planteskoler sammen med andre løg her i efteråret. Prøv at spørg, eller læs på pakken.

Vær lidt på vagt over for de fyldte blomster. De dufter ikke så meget.

Med venlig hilsen
Winnie Poulsen
Væver

Kommentarer

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan behandler man fresier?