Dør æg og larver af sørgemyg, hvis jord fryses?

Jeg har desværre fået sørgemyg i samtlige potteplanter, efter jeg købte en pose jord med æg/larver i. Jeg har købt nematoder og venter nu bare på at de virker.

Mit spørgsmål er så: Når jeg køber en ny pose jord, kan jeg så slå æg/larver ihjel ved at lægge jorden i fryseren inden jeg bruger den? Og i så fald hvor længe?

Hvis ikke, er der så andre metoder der kan ødelægge æg/larver?

Med venlig hilsen
Anna Lynge, oktober 2009

Svar

Sørgemyg er meget afhængige af konstant, høj fugtighed. Det er derfor, at de ofte kommer i hjemmene med potteplanter, der jo er dyrket i væksthuse med næsten 100% luffugtighed.

Men de findes skam overalt i naturen omkring os. Dér har de bare så mange, naturlige fjender, at vi næsten intet mærker til dem. Desuden tåler de ikke, at jorden tørrer ud. Og her har vi fat i metoden til at gøre pottejorden fri for sørgemyg: bred den ud i et tyndt lag på et tørt sted og vend i den af og til, indtil den er støvtør. Så er dyrene borte.

Derimod duer det ikke at fryse dem. Dels kan larverne muligvis overleve de 15–17 minusgrader, beskyttede som de er inde i jordklumpen, og dels er det ganske betænkeligt at slæbe jord fyldt med alle mulige – kendte som ukendte – bakterier ind i sin fryser.

Du kan læse mere om sørgemyg i artikelen Sørgemyg

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Dør æg og larver af sørgemyg, hvis jord fryses?