Hvordan bekæmper man solbærgalmyg?

Hvordan kan man bekæmpe solbærgalmyg?

Med venlig hilsen
Th. Thejsen, maj 2012

Svar

Hvis der virkelig er tale om solbærgalmyg, så er de nydannede blade krøllede og misdannede. Senere kan dele af dem visne og blive brune, og inde i bladfolderne kan man finde bittesmå, lyserøde eller orangerøde, hovedløse larver.

Bekæmpelse er meget besværlig, og i realiteten er rovtæger, rovbiller, mejser og andre insektædende småfugle den bedste måde at holde problemet nede på. Så der må sættes mejsekasser op, og jorden under buskene må holdes dækket af en urtevegetation, hvor rovdyrene kan skjule sig. Prøv f.eks. med skovjordbær, krybende læbeløs, martsviol, hulkravet kodriver og pengebladet fredløs. De er smukke og de passer sig selv.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvordan bekæmper man solbærgalmyg?