Hvad er det, der angriber den lille ædelgran?

V har en lille ædelgran, som vi først troede var ramt af bladlus, da de gamle nåle var brune og visnede af i foråret; men nu er det også begyndt at gå ud over de nye skud, og vi har endnu ikke kunnet få øje på en eneste bladlus eller andet, det kan være.

nåletræspindemider

Den lille ædelgran med visne nåle. Foto: Eva S. Gude

nåletræspindemider

Angrebet er nu også begyndt at vise sig på de nye nåle. Foto: Eva S. Gude

Med venlig hilsen
Eva S. Gude, juni 2014

Svar

Det ligner et angreb fra nåletræspindemider, som er 0,3–0,4 mm lange og derfor næsten usynlige. Der er ikke meget at gøre ved angrebet, men I kan forsøge at overbevise plantehandlen om, at miderne var på træet på købstidspunktet.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad er det, der angriber den lille ædelgran?