Skader skadedyret i egetræet også blommetræet?

Jeg er blevet bedt om fælde et egetræ.

Grunden er, at der er skadedyr i det – og at skadedyrene i egetræet, spiser bladene på et blommetræ i nærheden.

Der er galler på egetræet, og mit bud er, at det er af galhveps.

Vedhæftet er billede af galler samt et billede af blommetræ med gnav – og et insekt.

Er det galhveps?

Og kan det passe, at de gnaver af blommetræets blade?

Med venlig hilsen
Trine Ejdrup Nielsen, marts 2020

Svar

Gallerne og billerne har ikke noget med hinanden at gøre.

Gallerne kan være med galhvepse, galmyg eller andet. De gør stort set ikke skade på egetræet. På blommetræet er der biller, og de har intet med gallerne at gøre, så at fælde egetræet vil ikke få nogen betydning i forhold til billerne.

Det kan måske endda betyde, at problemet bliver større, da der i et egetræ kan være mange fugle, som æder biller eller insekter, som parasiterer biller, så det kan altså gøre ondt værre.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Skader skadedyret i egetræet også blommetræet?