Hvad gør jeg ved de mange tusindben som gnaver i mine planter?

Jeg har en masse små hvide larver/tusindben? De er ca. 2 cm lange og har små følehorn. De er overalt. De spiser mine løg, såsom tulipaner, liljer og ødelægger også rodnettet på mange af mine planter – f.eks. gøgeurter og mine aurikler begynder at hænge med bladene og når man så tager i toppen, er hele roden forsvundet, og der er kun en masse larver tilbage. De var også helt vilde med mine jordbær. Når de lå på jorden, kunne der sidde så mange at jordbæret var helt udhulet og fyldt op med dem.

Der var en masse huller i mange blade på mine planter i foråret, ligesom om der havde siddet en med en tang og trykket huller ud og også hvor bladene bare blev helt spist.

Det er meget frustrerende ikke at vide hvad det er og hvad jeg kan gøre. Håber I kan hjælpe mig.

Med venlig hilsen
Connie Pedersen, august 2003

Svar

Det kan fint være tusindben, der angriber rødder og jordbær og rødder, men de har ingen sammenhæng med hullerne i bladene først på sæsonen. De fleste arter lever af dødt plantematriale, men plettet tusindben, Blanius guttulatus, der er grågul med små rødlige pletter langs siderne optræder også som skadedyr i planter, herunder rodfrugter, som kartofler eller roer. De kan også angribe planterødder. De har følehorn og kroppen består af op til 60 led.

Jeg gætter på, at du har en del organisk matriale liggende som jorddække. Det kan i perioder med fordelagtigt vejr give opformering. Løsningen er at renholde jorden et stykke tid og rydde op i jorddækket, så der ikke er så meget organisk matriale til rådighed. Dette, kombineret med at jorden holdes løs og dermed tør i overfladen, burde reducere prøblemet. Direkte indsamling kan ske ved at lægge halve eller udhulede rå kartofler ud som fælder i og på jorden ved de angrebne planter og holde stedet fugtigt.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad gør jeg ved de mange tusindben som gnaver i mine planter?