Hvad kan jeg gøre mod farveløse orm i kartofler?

Jeg har overtaget et stykkejord hvor der i mange år har været dyrket kartofler. Kartoflerne har været angrebet af nogle ca. 2 cm farveløse orm. Jeg har for tre år siden lavet økologiske højbede med sædskifte. men på trods af at der er gået to år, siden der var kartofler på det pågældende jordstykke, kommer der stadig orm i kartoflerne. Ormene graver hul i kartoflen og graver ind i kartoffelkødet. Jeg dyrker også gulerødder og rødbeder, men dem er der ikke orm i.

Med venlig hilsen
Doris Nørgård, august 2002

Svar

Orm, der er 2 cm lange og farveløse, må være enchytræer, regnormenes fætre. De anses normalt for udelukkende at æde døde plante- og dyrerester, men det kan vel ikke afvises, at de også kan forgribe sig på kartoflerne.

Den bedste kur er den, du allerede har i gang. Nemlig at lave sædskifte og gerne over 5–7 år. Husk også at beskytte rovbiller og skolependre, som bl.a. æder enchytræer.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Solsikken

Alt til den økologiske have

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad kan jeg gøre mod farveløse orm i kartofler?