Hvad er det for nogle små røde dyr på mit citrontræ?

For nogle måneder siden, satte jeg mine citrontræer ind for vinteren. Nu er de desværre fyldt med røde, små dyr (lus?). De befinder sig overalt på stamme, blade og frugter.

I sommers havde jeg skjoldlus i mine appelsintræer, hvilke jeg fjernede med sprit, brun sæbe og vand. Kan dette også bruges i mit tilfælde med citrontræerne? Eller hvad skal jeg gøre?

Her er nogle fotos af de små røde på citroner og blade:

Spindemider

Spindemider på en af træets citroner Foto: Heino Qvist

Spindemider

De røde spindemider er ud over hele citronen. Foto: Heino Qvist

Spindemider

Spindemideskader på et blad. Foto: Heino Qvist

Med venlig hilsen
Heino Qvist, november 2005

Svar

Jeg har sendt dit spørgsmål og billederne til Erik Hansen, EWH BioProduction. Han har dette svar:

Det er spindemider. På denne årstid er insektsæbe at anbefale, og hvis citrontræerne står ved over 15 grader vil jeg anbefale, at du derefter udsætter rovmider. Der skal bruges Amblyseius californicus + Phytoseiulus persimilis, da det ser ud til der er 2 arter af spindemider. Det må du så vurdere, om du vil ofre. Hvis de står koldere – og hvis du ikke vil ofre rovmider nu, så må du fortsætte med sæben 2 gange pr. uge, indtil der ikke ses flere mider.

De to rovmidearter kan du bla. få hos EWH BioProduction. De fås her i en special pakke (som ikke findes i deres hobbysortiment) til en pris af 500 kr.

Insektsæben skulle have lidt bedre virkning end sæbevand lavet af brun sæbe. Laver du dit egen sæbevand, så brug helst det, der kaldes krystalsæbe, som garanteret kun er brun sæbe. Det skal piskes ud i varmt vand. Læs omhyggeligt deklarationen, hvis det er flydende brun sæbe, du har, så du er sikker på, at der ikke er tilsætningsstoffer i. Husk at man aldrig må sæbebehandle i solskin, da det kan svide bladene.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Solsikken

Alt til den økologiske have

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad er det for nogle små røde dyr på mit citrontræ?