Hvordan reducerer jeg antallet af kældersnegle?

Jeg har mange kældersnegle i drivhuset. Hvordan bekæmper jeg dem? Jeg fandt også tusindvis af æg og nyudklækkede snegle, som alle blev slået ihjel. Sneglen er grå med tiger-/pantermønster.

Med venlig hilsen
Sabine Jørgensen, september 2002

Svar

Efter din beskrivelse er det sikkert kældersneglen, Limax flavus. eller gråsneglen (pantersnegl), Limax Cinereoniger, eller plettet gråsnegl (skov-pantersnegl), Limax maximus, som du har i haven i lidt for rigelige mængder.

Jeg har haft disse snegle i snart mange år i haven, men i begrænset mængde. Om det er den ene eller anden art, har jeg egentlig aldrig rigtig undersøgt. Jeg sætter en træskohæl på dem, når jeg møder dem. Jeg har dog fået flere igennem årene, men betragter dem som en del af den fauna, som er i min have, dog skal de ikke have lov til at tage overhånd. Jeg betragter dem ikke som et problem i min have, hvor der er masser af organisk materiale, som de kan leve af. Jeg tror, at de fortrinsvis holder sig til dette – hvis der er noget i haven. Men de skal selvfølgelig ikke findes i alt for store mængder.

Som andre snegle, holder de om dagen til på mørke og fugtige steder. De foretrækker klart kølige steder i skygge nedenunder større ting som kasser med jord, sten, fliser og større dynger med planteaffald. Så du kan indrette sådanne opsamlingsteder. Du kan evt. også prøve at se, om de vil gå i en ølfælde – husk at beholderen med øllet skal stikke ca. 1 cm op over jordniveau, så alle smådyrene ikke drukner heri.

De aflives enten ved at du træder effektivt på dem, klipper dem midt over, og, hvis der er mange, afliver dem ved overhældning med rigeligt med kogende vand som ved aflivning af dræbersnegle.

Du skal ikke fjerne alt jorddække, kompostbunker osv. i panik, fordi du har hørt, at det mindsker snegleplagen. Hermed vil du også fjerne de gode leveforhold for alle nyttedyrene, f.eks. læderløberne, der tager snegleæg. Tudser, salamandere, pindsvin, fugle osv. som også lever af snegle og snegleæg trives bedst i en mere naturlig have. Disse nyttedyr tager ikke kun snegle, men reducerer også antallet af mange andre skadedyr i haven.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Forhandlerguide

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvordan reducerer jeg antallet af kældersnegle?