Er det at skyde gråspurve med kanoner at anbringe en feromonfælde i et enkelt æbletræ?

Det er altså meget sørgeligt – ingen æbler og ingen pærer i min lille have i år. Pæreproblemet er galmyg, og I har hjulpet mig med et råd tidligere på året, som jeg følger.

Nu viser det sig så, at jeg heller ingen æbler får – de er faldet ned alle sammen, og der er »orm« i dem alle (træet er Philippa, plantet i 1995). En nabo har tidligere med held sat en feromonfælde i sit æbletræ, og I skriver også et sted, at feromonfælder anvendes i erhvervsmæssig æbledyrkning. Mit spørgsmål er så: Er det at skyde gråspurve med kanoner at anbringe en feromonfælde i et enkelt æbletræ i en lille privat have?

Med venlig hilsen
Merete Vinje, september 2002

Svar

Hvis man skal lave en sammenligning, må den snarere gå på at bruge konditorkager for at lokke rotter i fælden. Men kun du selv kan opstille det, man kalder »skadetærsklen« (altså den grad af skade, som gør det ønskværdigt at begynde bekæmpelse). Så hvis hvis du er en stor tilhænger af Filippa-æbler (og hvem er ikke det?), så skal du sætte fælder op.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Solsikken

Alt til den økologiske have

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Er det at skyde gråspurve med kanoner at anbringe en feromonfælde i et enkelt æbletræ?