Er jeg nødt til at bruge gift for at komme af med brombær?

Jeg har læst de forskellige spørgsmål og svar på bekæmpelse af brombær, og jeg kan jo godt regne ud, at det også bliver en kamp for mig.

Brombærplanterne skyder jo næsten værre end ukrudt – og de forbandede torne, men jeg tænker på, om den del af stænglen, der er tilbage ved beskæring helt nede ved jorden, kan pensles væk med RoundUp. Det er vel næppe nok at sprøjte bladene med midlet.

Jeg har ca. 30 m², hvor de totalt har taget overhånd, og de står med ca 10–20 cm’s afstand, så der er noget at få has på. Stykket blev for et par måneder siden skåret helt ned med en motorsav, fordi det var blevet så voldsomt, men resterne har jo skudt lystigt igen.

Det virker ret håbløst, derfor mit spørgsmål om RoundUp, selvom jeg absolut ikke bryder mig om at bruge gift.

Med venlig hilsen
Anette Ringgive, oktober 2008

Svar

Det er med brombær, som det er med alle planter, at de dør, når de ikke får adgang til lys. Desværre har brombær betydelige næringsreserver i rødderne, så de kan skyde igen og igen for at få adgang til det livsvigtige lys.

Kuren mod alle slags uønskede planter er – hvad enten man bruger gift, varmebehandling, mekanisk bekæmpelse eller biologisk bekæmpelse – den samme, nemlig at forhindre planterne i at udnytte lyset.

Det er sikkert muligt at bekæmpe brombær ved hjælp af glyfosat (handelsnavn: »Roundup«), men giften og dens nedbrydningsprodukter har en række uafklarede langtidsvirkninger, som gør, at jeg personlig ikke kan anbefale at bruge den. Her må enhver gøre op med sin samvittighed, hvad der er forsvarligt!

Hvis vi udelukker gift, er der to metoder: mekanisk bekæmpelse og tildækning med et lystæt materiale. Den første har jeg selv brugt mod netop brombær, der var ved at »løbe løbsk«. Det lykkedes, men det krævede tålmodighed, for det sidste rodskud dukkede op den 3. vækstsæson, efter at planten var fjernet ved jorden.

En anden metode består i at dække jorden med noget lystæt (sort plasticfolie, gamle tæpper, linoleum osv.). Kønt er det ikke, men det virker allerede efter 2. sæson, – forudsat at tildækningen nu også var helt lystæt. Hvis det ser for grimt ud kan man eventuelt dække folien med et lag jord og udså en køn dækafgrøde med f.eks. honningurt, kællingetand, hør, blodkløver.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Er jeg nødt til at bruge gift for at komme af med brombær?