Kan der placeres en ukrudtsmembran mod nabogrund?

Jeg skal have plantet en hæk mod nabogrunden, hvor der er fyldt med skvalderkål, senegræs, tidsler og andet ukrudt.

For at undgå for meget ballade med retssystem m.m., kommer jeg kommer nok til at plante hækken alene, da naboen ikke gør noget for at holde sin have, hvormed ukrudt bare får lov til at brede sig.

Jeg ønsker en pæn bøgehæk eller egehæk, men med alt det ukrudt ovre i naboens have kan det nok ikke lade sig gøre.

Findes der ikke en membran, som kan spærre effektivt for ukrudtet fra naboens have, så det ikke gror ind i hækken?

Med venlig hilsen
Jørgen Lynggaard Larsen, april 2011

Svar

Der findes skam membraner af plast eller gummi, som kan standse rodukrudtets fremtrængen, men… og der er ikke bare ét, men flere men’er:

  • Frøukrudt bliver ikke standset (og alt rodukrudt er jo begyndt livet som frøplanter!).
  • Membranen skal være 100% tæt. Selv den mindste sprække vil blive fundet og udvidet.
  • Membranen skal føres ned i 1–1½ m dybde, når nu også tidsler er med i koret af rodukrudt.

Der kan dog gøres noget for at lette hækplanternes etablering, og det består i at lægge lystæt, sort plastic ud langs rodhalsene på begge sider af rækken af hækplanter. Det bliver ikke helt tæt, men det hæmmer væksten i de ukrudtsplanter, som ellers ville skygge mest for hækplanterne. Efter en 3–5 år er hækken livskraftig nok til, at man kan fjerne plastic’en. Der vil stadig være ukrudt under planterne, men som situationen er, vil ordentlig pleje af hækplanterne betyde, at hækken selv kan kvæle det meste. Resten må så luges væk, når det bliver for påfaldende.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Kan der placeres en ukrudtsmembran mod nabogrund?