Hvordan bekæmper jeg vår-gæslingeblomst i mit rosenbed?

Jeg har i min have noget meget småt og genstridigt ukrudt. Det ligner andemad med en liile hvid blomst. I mit rosenbed gror det ind imellem roser og tidlige tulipaner. Det er et kæmpe og håbløst arbejde at fjerne det. Hvad hedder det, og hvordan kan jeg få bugt med det?

Med venlig hilsen
I. Thomsen, marts 2003

Svar

Småt, genstridigt ukrudt, ligner andemad, lille hvid blomst, blomstrer mellem tidlige tulipaner. Sådan lyder din beskrivelse, og du vil gerne af med den. Ud fra beskrivelsen kan jeg ikke være sikker, men med blomstringstidspunktet in mente tænker jeg på vår-gæslingeblomst. En lille bitte sag, som er meget flittig til at smide frø. At kalde den genstridig synes jeg måske er en smule overdrevet, da den jo har et yderst beskedent rodsystem og desuden kun gør sig bemærket der i forår/forsommer.

For at komme den til livs skal du enten konsekvent fjerne den, før den sætter frø, eller også skal du have dækket jorden mellem roserne. Det sidste er hvad jeg vil anbefale – det giver også sundere roser. Du kunne f.eks. dække en del af bedet med bark – find et produkt du synes er pænt – i al fald til at lægge øverst. Der skal lægges et 10 cm tykt lag på. Og resten af de tomme pletter i bedet kunne dækkes med en ikke-agressiv bunddækkeplante. Se hvad planteskolen har og diskuter med dig selv og planteskolegartneren om nogle af deres planter er passsende i netop dit bed.

Med venlig hilsen
Susanne Mørk-Jensen
Agronom, Susannes have

Kommentarer

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Hvordan bekæmper jeg vår-gæslingeblomst i mit rosenbed?