Kan jeg spise mine mælkebøtter?

Hej Havenyt,

Jeg vil kort og godt gerne vide, om jeg kan spise mælkebøtter fra haven?

Med venlig hilsen
Jesper, november 2019

Svar

Både blomster, blade og rødder på mælkebøtterne er spiselige.

De udsprungne blomster kan du bruge i salater eller til at lave saft eller vin af. Du kan også pille de gule kronblade af og bage dem i småkager eller pandekager. De har en sød og neutral smag. De lukkede blomsterknopper kan dyppes i æg og mel og steges på panden.

Rødderne kan bruges til te eller graves op og sættes i drivhuset om efteråret, hvor de kan drives til vintersalat.

Mælkebøttens blade kan for eksempel bruges i te eller salat. Du får de sprødeste blade med den bedste og mindst bitre smag, hvis du plukker de spæde blade om foråret, før de gule blomster springer ud.

Mælkebøtter er let giftige, men for at have den negative effekt, skal de spises i meget store mængder. Den let bitre smag gør, at de fleste ikke når dertil. Indtaget i normale mængder, er der kun fordele ved at inddrage mælkebøtter i sin kost.

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Kan jeg spise mine mælkebøtter?