Kan fibertex udrydde padderokker?

Jeg har et problem med padderokker, specielt hvor græsplænen er sået. Jeg har ladet mig fortælle, at når først vi begynder at klippe regelmæssigt, så skal de nok forsvinde. Det håber vi så, selv om det i øjeblikket ser ud til, at der er mere ukrudt end græs.

Da vi lagde terrasse, undlod vi at lægge fibertex i bunden, da vi havde hørt noget om, at det ikke altid er helt nemt at få stenene til at ligge pænt på fibertex. Men det har vi jo nok egentlig fortrudt, for lige nu vrimler det op med padderokker mellem stenene. Her er de jo straks sværere at komme til livs. Vi har snakket om at dække det værste sted af terrassen til med sort plastik, men er der ikke andet, man kan gøre?

Med venlig hilsen
Charlotte, maj 2002

Svar

Padderokkerne i plænen vil forsvinde efterhånden, selv om der går noget længere tid, end man skulle tro. Her hos mig gik der mere end 10 år, før vi blev dem kvit.

I terrassen er det straks værre. Måske, men også kun måske, ville fibertex have standset deres vækst, men i stedet var de myldret frem langs kanterne af belægningen. Padderokker har et meget dybtliggende netværk af rødder, og da de desuden er sporeplanter, er de modstandsdygtige over for de fleste bekæmpelsesmidler. Så selv hvis man i sin desperation valgte at sprøjte, så nytter det altså ikke meget. Derfor er en kombination af sort plastik og stædigt lugearbejde den eneste farbare vej ud af problemet. Beklager.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Kan fibertex udrydde padderokker?