Kan man bruge ukrudtsbrænder mod skvalderkål?

Vi har nogle ret store arealer med skvalderkål, og der skulle gerne være blomsterbede bagefter. Vil det være en god idé at bruge en ukrudtsbrænder for at komme af med det?

Med venlig hilsen
Jytte Jensen, april 2007

Svar

En ukrudtsbrænder er velegnet til frøukrudt, som dør, når de overjordiske dele blancheres af gasflammen. Men flerårigt ukrudt som skvalderkål har et stort energilager i hele rodsystemet, så de vil lynhurtigt skyde op igen. Det vil være alt for energi- og arbejdskrævende at skulle opbruge skvalderkålens energi i rodnettet ved at svitse de grønne blade væk gennem en hel sæson, hver gang de dukker op.

Når man skal lave et nyt staudebed, er det ofte nødvendigt at braklægge jordstykket en hel sæsom for at få det renset for flerårigt ukrudt. Det mest effektive er at afdække bedet (og helst en meter ekstra til alle sider) et helt vækstår med sort plastik. Skvalderkålplanterne vil så effektivt være væk – men i jorden kan der være frø, som kan spire senere. I kan så starte næste forår med at tilplante med stauder på et stykke renset jord.

I kan overdække plasten med træ- eller barkflis, hvis I synes det ser for grimt ud. Oven på flisen kan I anbringe plantesække eller lignende og plante f.eks. rankende græskar eller blomsterkarse, som kan dække fladen med grønne blade i sommer. Græskar kan evt. plantes ned gennem den sorte plast. Der skal få planter til, så det er overkommeligt at holde luget rundt om planterne

I kan jo så evt. bruge det næste år til at opformere de ønskede stauder, så I har et tilstrækkeligt antal planter til at tilplante bedet så tæt, at det ser flot ud fra starten næste år. På den måde kan I kompensere lidt for, at I først kan tilplante næste år. Og spare mange penge.

Alternativ kan I forsøge med en ukrudtsdug, som man planter ned igennem. Men ved plantningen er det nødvendigt at skære et kryds i dugen for at få planten sat ned, og er der skvalderkål i stykket, så finder de med usvigelig sikkerhed op gennem den mindst sprække. De vil søge netop hen, hvor stauderne står, og vil inficere dem. Metoden er bedst egnet til få planter, ikke så mange planter, som der ofte skal bruges til et tæt tilplantet staudebed. Når man lægger ukrudtsdug på et stykke jord, fravælger man samtidig muligheden for at kunne have forårsløg i jorden.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Kan man bruge ukrudtsbrænder mod skvalderkål?