Andemad skal dyrkes til foderplante – hvor lang er vækstsæsonen?

Jeg vil gerne dyrke andemad i en sø, hvor jeg bruger humant urin som gødning (naturligvis med kommunens tilladelse).

For det meste handler information om andemad på nettet om, hvordan man slipper af med andemad, og ikke hvordan man skaber gode vækstvilkår for det. Det vokser hurtigt og det har et højt indhold af protein = en fantastisk afgøde til dyrefoder. Jeg har følgende spørgsmål angående andemad:

  • Hvad er vækst sæsonen for andemad?
  • Kan man forlænge denne eller gøre andet for at styrke væksten?

Med venlig hilsen
Pernille, oktober 2013

Svar

Det her er sandelig nytænkning!

Andemad har en vækstperiode, der bestemmes af lysmængden. Konkret sker der det, at andemadplanterne synker til bunds i dammen, når lysmængden bliver for ringe, og omvendt stiger de op til overfladen, når der er tilstrækkeligt lys.

Disse arveligt bestemte mønstre er der næppe noget at gøre ved, så derfor må man søge at øge væksten inden for den naturlige sæson. Det sker ved på den ene side at sikre en tilpas høj koncentration af næringssalte (hvilket det nævnte gødningsprodukt skulle sikre), og på den anden side ved at afhøste andemaden, så snart planterne lukker vandfladen.

Se også artiklen Andemad til spildevandsrensning og energiproduktion publiceret af Nordvestjysk Folkecenter for Vedvarende Energi.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Karma Shop DeLuxe

Nyd den stille rislen af vand.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Vand i haven > Andemad skal dyrkes til foderplante – hvor lang er vækstsæsonen?