Fem urter der hjælper på stress

Af Doreen Møller Holmquist, natur- og stressvejleder

Denne artikel er et uddrag fra Doreen Møller Holmquists bog »Naturens Cirkel – Sådan forbinder du dig til naturen«, som er udgivet på Wadskjær Forlag.

Månedens emne

Hver måned har jeg valgt at finde et emne, der har til formål at give dig en større viden om naturen. Ofte kan denne viden give dig nogle aha-op levelser. Jeg har valgt nogle emner, der alle har at gøre med at skabe en større forbundenhed og helbredelse i naturen. Så du har mulighed for at styrke din mentale sundhed.

Aprils emne: Fem urter, der hjælper på stress

Jeg tænkte, at det kunne være hyggeligt at have fem urter, der hjælper på stress/depression i din egen have. Mine gamle urtebøger har intet, der hjælper på stress, da ordet stress er af nyere dato. Lidt tankevækkende, men man har jo nok kaldt det noget andet, som dårlige nerver eller nervøst sammenbrud.

I min lidt nyere, engelske urtebog stod der noget om stress. I »The Ultimate book of Herbs« af Demi Down nævnes disse urter til at lindre stress: basilikum, humle, lindetræ, ginseng, lakrids, passionsblomster, valmue, baldrian og jernurt.

Dog nævner alle mine urtebøger urter til afhjælpning af depression.

I bogen »Krydderurter« af Peter Mchoy og Pamela Westland foreslas jasmin, neroli og rose-fortyndet æteriske olier, indåndet eller brugt som massageolie, hestemynte og perikum i udtræk/tinktur af plantedele over jorden.

I bogen »Politikens bog om helbredende urter« står der om urter, der styrker og støtter nervesystemet, som f.eks. flyvehavre, ginseng, turnera, jernurt, skjolddrager og lægebetonie. Citronmelisse, rosmarin, prikbladet perikon og hjulkrone er især gode til at forbedre humøret. Disse tages som udtræk.

Anvendt som helbredende massageolier er æteriske olier også et godt middel mod depressioner. Følgende kan anvendes: bergamot, orange, citron, jasmin, neroli og rose.

I bogen »Krydderplanter« af Lesley Bremness står der, at et lavendeludtræk tages tre gange om dagen: Det letter depression, især indtaget med rosmarin eller skjolddrager. Rosmarin lindrer, hvis depressionen skyldes følelsesmæssige spændinger, eller hvis du er nedkørt efter sygdom. Drik et teafkog af jernurt for at mindske melankoli.

I den lille bog »Urtemedicin« af Non Shaw står der, at hjertensfrydste er god til afbalancering af krop og sind.

De fem urter i min have

Jeg har valgt disse fem urter til min have.

Jernurt
Er god at indtage som te. Den styrker nervesystemet, nedsætter de pression og nervøs udmattelse. Teen virker beroligende, men frarådes gravide.

Enårig plante.

Lavendel
Lavendelduft virker beroligende og rensende. De tørrede blomster holder duften længe. Æterisk olie med lavendel er god at bruge i massageolie eller i badevandet.

Planten har en lang historie som medicinplante. Det er godt at sy en yoga-øjenpude, der fyldes med hvedekerner og tørrede lavendelblomster. Når den lægges over øjnene til afspænding/ meditation, virker duften beroligende. Øjenpuden kan også lægges i køleskabet en halv time og lægges over øjnene. Så hjælper den mod hovedpine. Man frarådes at indtage den indvortes.

Flerårig plante.

Citronmelisse/hjertensfryd
Te af citronmelisse er god til afbalancering af krop og sind. Citronmelisse er antidepressiv og hjælper på nervøs mave, dårligt humør og ophidselse. Den har evnen til at fordrive melankoli. Man bruger den i blomsterterapi til at dæmpe depression.

Te af citronmelisse skal helst drikkes af friske urter, men kan også frysetørres. 1 tsk. tørrede urter svarer til 3 tsk. friske. Teen gavner hovedpine og humøret.

Flerårig plante.

Vellugtende kamille
Virker afslappende for nervesystemet og virker også lokalt ved et overspændt fordøjelsessystem. Den er god mod forkølelse. Te laves af tørrede blomsterhoveder.

Enårig plante, men selvsår sig nemt.

Prikbladet perikum
Drikkes som te lavet af de dele, der er over jorden. Den forbedrer humøret.

Planten giver anledning til øget følsomhed for sollys. Den bør ikke indtages i længere perioder. Helsekosten har den som kapsler.

Flerårig plante.

Kamilleblomster. Foto: Doreen Møller Holmquist

Man siger, at indtagelsen af en eller nogle bestemte urter højst må indtages i tre måneder, derefter holder man en pause.

Jeg har valgt at lave et lille bed med disse krydderurter i min have. Så er havens førstehjælpskasse mod stress lige ved handen.

Det kan være afstressende at lave lidt havearbejde. Og det giver en lykkefølelse at få hænderne i kontakt med jorden. Så det er et ekstra plus.

At tørre urter og lave afkog af urter kan også være en hyggelig afstressende beskæftigelse. Der er noget naturligt, autentisk og meningsfyldt ved at arbejde med urter.

Du kan købe de fem valgte urter som planter, men du kan også vælge at så dem selv. Frøene må du bestille over nettet, da de ikke alle hører til de mest almindelige. Jeg nævner også lige basilikum, rosmarin og lindeblomst, som er gode for humøret og nervesystemet.

Der findes flere planteskoler i Danmark, der har specialiseret sig i krydderurter. Besøg dem, eller bestil derfra.

Kommentarer

Der er 5 kommentarer til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Inspiration > Ud i naturen > Fem urter der hjælper på stress

Søg:

St√łt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider