Hvilken rose egner sig til lille altanmur?

Kan I oplyse hvilken rose, der egner sig bedst til at klatre/slynge sig på en lille mur på en altan Jeg tænker på roserne Noisette rose »Mme Alfred Carriere« eller »Rosemary Foster«s rose. Gerne med ikke for store blomster. Hvad synes I om dette?

Med venlig hilsen
Lissi Lyhne, maj 2012

Svar

De to sorter er meget forskellige. Mens ‘Mme Alfred Carriere’ er ret normal i væksten og blomstrer smukkest i let skygge, hvor de mange hvide blomster får et lyserødt skær, så er ‘Rosemary Foster’ en kraftigt voksende sort, der får en overvældende mængde af cremehvide blomster, når den står i fuld sol. Begge er typiske klatreroser, så det må være lysmængden i forhold til smagen, der afgør valget.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

Plantekummer og tønder i robinietræ

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Altan og tagterrasse > Hvilken rose egner sig til lille altanmur?