Hvilken plante er ideel beplantning til altankassen?

Jeg har en udendørsaltan, hvor jeg har købt standard altankaser af plast hele vejen rundt. Deres mål er 60 × 16 × 16cm.

Spørgsmålet er hvilken høj beplantning, der kan fås som skærmer for nysgerrige blikke?

Beplantningen må gerne være så høj som mulig dvs. gerne 20–50 cm, ikke for tung til kassen, må ikke kunne ryge ud af kassen ved blæst, gerne være skærmende det meste af sæsonen. Skal kunne tåle kraftig eftermiddagssol og ikke kræve for omhyggelig vanding udover den naturlige nedbør. Skal kunne tåle at stå udenfor om vinteren. Evt. overdækket på antangulvet.

Er en novice på dette område, så har indtil videre kun kunnet forestille mig en tynd række med buksbom eller elefantgræs.

Med venlig hilsen
Per Jensen, april 2014

Svar

Den bedste beplantning til dine altankasser er sankthansurt. Det skal være sorten: Sedum telephium ‘Herbstfreude’, da det er den mest robuste sankthansurt. Den kan tåle de forhold, der er på din altan og behøver stort set ikke vanding, andet end i de første måneder efter plantning. Den kan tåle at stå udenfor om vinteren, hvor den er, og behøver ingen overdækning.

Plant to sankthansurter i hver kasse. Sankthansurterne klippes ned i marts, når man kan begynde at se de grønne skud. Her i slutningen af april 2014 (efter en mild vinter) er de 15–20 cm høje allerede. De bliver 50 cm høje. Blomsterne er først rosa og bliver efterhånden mørkt gammelrosa.

Med venlig hilsen
Lene Palmer
Selvstændig havearkitekt, Havearkitekt Lene Palmer

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

Plantekummer og tønder i robinietræ

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Altan og tagterrasse > Hvilken plante er ideel beplantning til altankassen?