Hvorfor dør min klatrerose på min sydvendte altan?

De sidste 2 år har jeg forsøgt med at plante klatrerose i en stor potte med nyt godt jord samt bunden fyldt godt op med små kugler til dræn.

Ingen af de 2 roser er rigtig kommet i gang med at gro og de ender med at dø.

Hvad gør jeg mon forkert?

Med venlig hilsen
Lissi Lyhne, marts 2016

Svar

Jeg kan ud fra dine oplysninger, ikke se hvad du gør forkert, og hvorfor dine roser ikke vil begynde at gro. Da der er mange ting der kan gå galt i processen, tager jeg det fra en ende af, og håber du kan bruge mit svar.

Min første undren er, hvorfor du vil have en klatrerose til at gro i en krukke. Det må siges være et ambitiøst projekt, på sigt. Klatreroser bliver fra 3 til 20 meter høje- måske skulle du prøve med en anden type rose?

Så er der krukken. En stor krukke, er et vidt begreb. Roser skal plantes med podestedet 10–12 cm under jordoverfladen. Det betyder, at krukken, minimum, skal have en indvendig højde/dybde på 60 cm. Krukkens indvendige diameter bør ikke være mindre end 70 cm hvis det virkelig skal lykkes.

Roser må aldrig mangle vand. Så der skal vandes. Husk, at tjekke om krukken mangler vand, også når det regner.

Det her var den meget korte udgave, inspirreret af dit spørgsmål har jeg lavet en vejledning som artike her på Havenyt

Med venlig hilsen
Hanne Søgård
Jordbrugsteknolog Landskab og Anlæg, anlægsgartner og konsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

Plantekummer og tønder i robinietræ

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Altan og tagterrasse > Hvorfor dør min klatrerose på min sydvendte altan?