Bambus som støjværn mod en motorvej?

Hej,

Jeg bor over 2km fra motorvejen, men der er åbent landskab mellem os, og den kan godt høres.

Jeg tænkte om det ville være smart at plante (langs motorvejen) bambus af typen Bissetii eller Parvifolia, som bliver forholdsvis høje og tætte på en håndfuld år.

Ville det kunne fungere som et naturligt støjværn?

Med venlig hilsen
Morten Emil, maj 2023

Svar

Kære Morten,

Planter kan bruges som støjværn, men kun til en vis grad. En egentlig vold eller mur, vil helt sikkert tage mere af støjen, da lyd begrænses mest af kompakte materialer.

Det vil derfor også sige, at kraftige planter med mange blade er det bedste støjværn. Andre eksperter her på havenyt.dk har for eksempel anbefalet taks, vorte-berberis og buksbom som et plantebaseret støjværn, da de er tætte og kompakte. Læs mere her >>

Løv på træer og buske laver deres egen lyd, der også kan være med til at camouflere vejstøj. Dog kun på den tid af året, hvor de er løvbærende.

Bambus laver også en raslende lyd med deres blade, og det endda hele året. Samtidig vokser flere af bambussorterne hurtigt, så jeg kan godt følge din tankegang. På den anden siden kan særligt Bissetii have tendens til at brede sig, ikke mindst på et naturareal, hvor den ikke er afgrænset, og bambus kan være svær at komme af med, når den først er etableret.

Jeg har forhørt mig i haveverdenen, men ingen, jeg har spurgt, kender til at bruge bambus som støjværn andet end på mindre områder inde i en have, der vender ud mod en befærdet vej. I samme anledning kan jeg nævne, at vi også har en artikel, der handler om at lave en lodret, plantebeklædt støjværn på indersiden af en have >

Men når det kommer til arealet langs motorvejen, er størrelsesforholdet et helt andet.

Flere af dem, jeg har vendt det med, taler for i stedet at lave en blandet bevoksning med både stedsegrønne og løvfældende træer og buske, så du både får effekten ved tætheden og løvets raslen.

Samtidig giver det et varieret buskads, der både er interessant at se på og godt for dyrelivet. Du kan finde forslag til en planteliste til støjværn her >

Er der nogen blandt læserne, der har erfaringer med at bruge bambus eller andre planter som støjværn, må de meget gerne skrive en kommentar.

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Bambus som støjværn mod en motorvej?