Hvilket træ står i genboens have?

Foto: Flemming Bialas

Jeg vover pelsen og indsender på vegne af min gennabo Lis i Nyttehaverne ved Vestvolden i Rødovre, to billeder at et træ, som hun plantede for 3 år siden.

Frøet hun har fået fat i fra en apotekerhave, men hun ved ikke hvad det er for et træ. Træet er nu 2 meter højt

Foto: Flemming Bialas

Håber I kan svare på, hvad det er for et træ.

Med venlig hilsen
Flemming Bialas, juni 2010

Svar

Tak for de gode og detaljerige billeder. Det er næsten sikkert, at træet er en askebladet løn, Acer negundo. En løn, Acer, er det i hvert fald, for det kan man se af frugterne. Bladene passer meget godt på askebladet løn, men for at være helt sikker, skulle man også have barken på de unge skud at se. Hvis identificeringen er rigtig, så skal de etårige grene have en blank, lysegrøn bark, som delvist er dækket af en blålig dug.

Man må håbe, at træet står på et sted, hvor der er god plads, for det bliver til et rigtigt stort skovtræ!

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvilket træ står i genboens have?