Hvilket fint grøn træ er dette?

I min have strutter et smukt grønt træ. Jeg kender desværre ikke navnet på træet, men hvis jeg gjorde, ville jeg købe mig et til, for træet gør mig glad.

Jeg fik engang at vide, at træet hedder noget i retning af en kinesisk ahorn. Søger jeg på kinesisk ahorn, får jeg ikke hit på Google.

Med venlig hilsen
Elisabeth Sørup, maj 2017

Svar

Det er en japansk ahorn Acer shirasawanum Aureum du har der, en meget fin en. Den er ikke glad for alt for meget sol og bliver ikke så stor så den egner sig fint til mindre haver. Der er også en anden ahorn lidt med samme karakter, der er mere svagtvoksende og med røde blade fx. Acer palmatum ‘Atropurpureum’ - den gør også mig glad, den har både røde blade hele sommeren igennem og høstfarver. Det er et lidt spændende træ i en dansk have, det giver karakter.

Med venlig hilsen
Fanny Møller
Tidligere redaktør på Havenyt, Landsforeningen Praktisk Økologi

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvilket fint grøn træ er dette?