Hvad hedder de eksploderende agurker?

Æselagurk

Den ukendte plante fotograferet i Sydfrankrig. Foto: Maj-Brit Olsen

Planten på billedet vokser i Sydfrankrig ved grøftekanter og ligner efter drueagurk. De modne frugter afgiver ved berøring et kraftigt sprøjt af vædske.

Hvad hedder den og kan den gro i Danmark?

Æselagurk

De grønne agurker ligner drueagurker, men kan eksplodere. Foto: Maj-Brit Olsen

Med venlig hilsen
Maj-Brit Olsen, december 2011

Svar

Den plante, som billedet viser, er en æselagurk, Ecballium elaterium. Den danner nogle ægformede frugter, hvor det saftige indhold er under stort tryk. Derfor vil frugten eksplodere ved den mindste beskadigelse og sende pulp og frø flere meter væk.

Den samme mekanisme kan genfindes hos en anden plante, springagurk, Cyclanthera brachystachya. Den ligner dog ikke så meget, at man kan tage fejl af de to, selv om de begge hører hjemme i græskarfamilien.

Æselagurk

Æselagurk er ikke en sædvanlig dyrket plante i Danmark. Her er den fotograferet midt i september i Urtehaven ved siden af Gåsetårnet i Vordingborg. Den vokser frodigt med lange udløbere. Foto: Karna Maj

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvad hedder de eksploderende agurker?