Hvorfor klapper bladene sammen på 1,8 m høje agurkplanter?

Vores agurkeplanter i drivhuset trives flot og vokser hurtigt. Pludselig, når planterne er ca. 180 cm høje, klapper bladene sammen fra den ene dag til den anden, som om de mangler vand, hvad de ikke gør. Vi planter ud ret tidligt (planter købt på planteskole), da vi har (sol)varme i jorden. Passer på ikke at vande på rodhalsen. Det virker, som om planten ikke kan trække vand op til bladene. 2 af tre døde næsten helt, vi skar dem af ca. 20 cm over roden, og resterende blade lever endnu. Den tredie plante blev købt nogle uger senere, og så snart vi så de første tegn, skar vi den af i ca. 1 meters højde, og foreløbig ser den ud til at overleve. Hvordan undgår vi denne tidlige død?

Med venlig hilsen
Ellen Lequime, juni 2009

Svar

Når det ikke er vandmangel, må det være rodsystemet, som ikke er sundt eller stort nok til at kunne optage alt det vand, som planten skal bruge. Det passer jo også med, at planten overlever, når I kapper toppen af.

Nu er de jo svært at se, hvordan rødderne har det. Agurkrødder har det med at vokse op i overfladen, og hvis I dyrker i drivhusjorden, kan I jo prøve at topdresse med nogle få cm kompost. I kan jo nøjes med at gøre det på den ene plante og se virkningen. Men antagelig er der ikke tale om næringsmangel, men en svampesygdom, som sikkert skyldes dårlig jordstruktur. Og det er det svært at gøre noget ved midt i dyrkningsperioden.

Hvis I har plads i drivhuset, kan I overveje at forsøge med to nye planter i en plantesæk – det kan sagtens nås endnu. Placer dem helst et andet sted, så der ikke sker jordsmitte.

Det er vigtigt at få skiftet jorden drivhuset skifte ud inden næste sæson, og gøre jorden mere luftig. Det er altid godt at plante agurksplanterne på en forhøjning – i praksis sættes potteklumpen ovenpå jorden ved plantningen og der muldes jord op omkring, evt. iblandet lidt grus.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvorfor klapper bladene sammen på 1,8 m høje agurkplanter?