Hvad er forskellen på julerose og påskeklokke?

Helt enkelt, hvad er forskellen på julerose og påskeklokke.

Med venlig hilsen
Susanne Stage, januar 2012

Svar

Blandt botanikere går de danske navne på planterne under betegnelsen »populærnavne«, og man aner jo det let nedsættende i den betegnelse? Når det drejer sig om slægten Helleborus er der dog grund til deres skuldertræk, for dér er forvirringen er stor.

Der er nemlig hele tre danske navne i omløb. Dels det anerkendte, nyserod, og dels de to her nævnte, julerose og påskeklokke.

Der er dog en vis orden i galskaben, for mens (det sjældent brugte) Nyserod kan bruges bredt om alle arter og sorter af Helleborus, så bør navnet julerose retteligt kun bruges om én art og dens sorter, Helleborus niger. Tilsvarende bør man kun bruge navnet påskeklokke om en anden art, Helleborus abchasicus. »Bør« skriver jeg, for det overholdes ikke, og det er så forklaringen på den udbredte forvirring.

Helleborus niger til salg

Julerose til salg i det helt tidlige forår. Foto: Karna Maj

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvad er forskellen på julerose og påskeklokke?