Hvad hedder den ildelugtende kæmpeplante i mosen?

Kan I evt. hjælpe med, hvad denne plante hedder? Den er fundet i en lille mose i Gjern Plantage. Har set i mange opslagsbøger og på nettet, men kan ikke finde den.

Den stinker – kan det evt. være en amerikansk stinkdyr kål?

Gul kæmpekalla

Nærbillede af plantens midte. Foto: Marianne Bach

Gul kæmpekalla

Planten er kæmpestor. Foto: Marianne Bach

Med venlig hilsen
Marianne Bach, august 2012

Svar

Det er gul kæmpekalla, Lysichiton americanus, som er en kraftigvoksende sumpplante. Den udsender en kraftig lugt fra blomsten, der tiltrækker insekter, som bestøver den. Blomsten er en kolbe, hvoromkring der er et gult hylsterblad.

Den betragtes som invasiv, da den kan sprede sig kraftigt både ved udløbere og frø. Der findes en anden art hvid kæmpekalla, Lysichiton camtschatcensis, som er knap så voldsom. Den har hvide hylsterblade.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvad hedder den ildelugtende kæmpeplante i mosen?