Har vores pæretræ gul monilia?

Foto: Per Nielsen

Vores ca. 10 år gamle pæretræ på vildstamme, har hvert år båret frugt, er blevet angrebet af hvad vi tror der er gul monilia?

Vi har prøvet at fjerne de angrebne frugter på bedste vis, men det er aldrig lykkedes os at at få en eneste spiseligt frugt fra træet.

De seneste år, er selve træet også begyndt at se noget usundt ud og mister en del blade hen over sommeren.

Vi kan desværre ikke huske sorten på pæretræet og vi har også et pæretræ 5 mtr fra det første, men den er sund og rask og bærer godt.

Hvis rådet er at fjerne det syge træ, er der så nogen måde at finde ud af hvad der kan bestøve det raske træ og må den plantes hvor det syge stod?

Det syge træ står i vores frugthave hvor der er 3 æbletræer, 1 familieblommetræ og så de 2 pæretræer og hvis den ikke må stå samme sted, hvor langt væk må den så komme for stadig at sikre bestøvning?

Med venlig hilsen
Per Nielsen, april 2016

Svar

Efter billeder kan det godt ligne monilla. At træet er blevet mere og mere angrebet kan tyde på, at det ikke kan optage næring i tilstrækkeligt omfang. Hvis jorden lider af kalkmangel, ses ofte svære angreb af skurv og monilla, da træerne ikke er i stand til at optage tilstrækkelig med næring til at opbygge træets normale imunforsvar. Svovlmangel er også et problem for mange frugttræer.

Når du har et ældre raskt træ, der selvsagt har et mere etableret rodnet, kan det godt tyde på at der er mangel på kalk eller svovl og måske også andre næringsstoffer. Der er stor forskel på, hvordan de forskellige sorter reagerer på ovennævnte mangler.

Hvis I vælger at fjerne træet, må i skifte jorden i et 50 × 50 × 50 cm stort hul med jord fra et andet sted i haven, hvor der ikke har stået pære- eller æbletræer. Normalt siger man at træer af samme art kan bestøve hinanden indenfor 30–40 meter. Forsøg med at sætte en blomstrende pæregren i vand under et blomstrende pæretræ af en anden sort viser dog ofte ofte, at bestøvningen kun sker i de områder af træet, der er nærmest den fremmede gren.

Med venlig hilsen
Villy Mougaard
Planteskoleejer, Blomstergården

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Har vores pæretræ gul monilia?