Hvad er det botaniske navn for en høj solsikke?

Hvad er den latinske navn på en almindelig høj solsikke

Med venlig hilsen
Vinnie, november 2012

Svar

Det botaniske navn for almindelig solsikke er Helianthus annuus. Solsikke tilhører solsikkeslægten, som også omfatter bl.a. jordskok. Almindelig solsikke er den etårige solsikke, som vi dyrker i vores haver om sommeren.

Højden på solsikker afhænger af, hvilken sort, man køber frø af, og her er mange muligheder. Lige fra 50 cm og op til 3–4 meters højde. Nogle sætter kun en blomst, andre mange. Størrelsen, farve og fyldtheden variererer ligeledes. Så det kræver faktisk lidt tid at finde lige den sort, som opfylder de krav, man har til en solsikke. En hyggeting til en kedelig novemberdag.

Se billeder på Google af mangfoldigheden

Se udbuddet af solsikkesorter hos frøfirmaerne i forhandlerguiden

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvad er det botaniske navn for en høj solsikke?