Hvordan får vi de størst mulige solsikker?

Jeg er med i et skole projekt, hvor vi har fået til opgave og lave den størst mulige solsikkeplante til den 1.april. Vi er helt på bar bund med, hvad vi skal gøre. Håber I kender svaret.

Med venlig hilsen
Rasmus Nielsen, januar 2009

Svar

Det er jo lidt af en udfordring, I der har fået. Det her er en meget større udfordring end at blive den bedste i et computerspil, for da kan man bare prøve igen. Her er der ingen muligheder for at starte forfra – man har med sikkerhed tabt konkurrencen, hvis man mister planten undervejs. Men det kan sagtens lade sig gøre – hvis man følger nedenstående råd:

Først og fremmest skal I selvfølgelig vælge frø af en solsikke, som bliver meget høj – læg bag på poserne. Men når det er en konkurrence, så går jeg ud fra, at I har fået udleveret samme slags frø.

Den allerbedste hjælp får man altid ved at finde nogen, som har erfaring med at gøre det, man har brug for. Er der en af jeres forældre eller bedsteforældre, som i foråret altid har vindueskarmene fyldt med små planter, så kan I få rigtig god hjælp der. Spørg evt. dine forældre, om hvem du mon kender, der forkultiverer planter inde i vindueskarmen. De vil sikkert også gerne forsyne jer med potte, jord og gødning og vise, hvordan I bedst sår, og kan fortælle jer, om planten skal have større potte og mere gødning. De har erfaring med at aflæse, hvordan en plante trives, og hvad den har brug for. Det kan man ikke læse i en bog eller finde svar på nettet om.

Finder I ikke en »haveguru«, må I bruge den her opskrift:

  • Sats på minimum to potter: Hvis I fået flere frø, så 1–3 frø i hver potte og fjern senere for mange planter, så der kun er 1 plante i hver potte. Så gerne 2–3 potter. Man kan nemlig komme ud for, at en plante går ud, eller man kommer til at tabe den. Og så har man slet ingen plante. Så sats på minimum to potter. Og det er heller ikke alle planter, som vokser lige hurtigt – det er lidt som med mennesker, vi bliver heller ikke lige høje.
  • Rent praktisk tager I en eller flere potter, der er 8–10 cm i diameter, fylder dem med pottemuld eller kompostjord fra en af jeres forældres haver. Spørg en voksen. Potterne skal have huller i bunden. Jorden skal være fugtig, men dejlig smuldrende at røre ved. Den må ikke være meget våd. Tryk jorden let sammen og lav derefter et 2 cm dybt hul. Hæld to spiseskefulde vand ned i hullet. Læg frøet ned og dæk det til med jord. Og tryk jorden let sammen, så frøet får god kontakt med jorden. Sæt potten ned i en plastpose og bind for åbningen. Så skal potten anbringes et godt sted. Jordens fugtighed er afgørende for en god spiring, så spørg evt. en voksen.
  • Det bedste sted at så jeres solsikker er i et sydvendt vindue – I kan kende det på, at solen skinner ind det meste af dagen og mest ind kl. 12. Spørg evt. forældre eller lærer om, hvilket vindue, der vender mest mod syd. Vinduet skal være i et opvarmet rum med en temperatur omkring 15–20° C. Det er ikke så godt med en meget varm radiator lige nedenunder vindueskarmen.
  • Det tager nok ca. en uge for frøet at spire, og så kommer kimplanten op. Det er vigtigt at fjerne plastposen, så snart planten er på vej op. Den har to blade. Kimplanten skal bruge lidt tid på at samle energi nok til at sætte flere blade. Udtynd til kun en plante i hver potte, når de begynder at sætte de første rigtige blade.
  • Planten vokser hurtigere og bedre, hvis den får mere lys, end det naturlige lys udefra. Men hvis man bruger lys, så giver det øget CO2 udledning, og det har I sikkert hørt, at man skal undgå. Så I må hellere spørge jeres lærer, om I må bruge tilskudslys. Der skal bruges specielle pærer til formålet, da vores almindelig pærer ikke giver et lys, som planterne kan vokse ved. Det mest fornuftige vil være, at jeres lærer siger, at I ikke må bruge tilskudslys – så I alle står lige i konkurrencen.
  • Planten skal have vand for at kunne vokse. Får den alt for lidt, visner den. Får den for meget, dør den også, da rødderne så angribes af svampe, eller de rådner. Jorden skal holdes fugtig, men må ikke være drivvåd. Hullerne i pottens bund sørger for, at for meget vand kommer væk fra rødderne. I den skål eller tallerken, som potten står i, må der ikke stå vand.
  • Planter vokser ikke kun ved hjælp af lys og vand. De skal også have de nødvendige næringsstoffer. Til den første tid er der næringsstoffer nok i den pottemuld eller kompostjord, som I har sået i. Når planten er blevet ca. 15 cm høj, skal den plantes om i en større potte, så rødderne får mere jord at vokse i. Det giver også flere nye næringsstoffer til planten. Men den er nu så stor, at den skal bruge rigtig mange næringsstoffer, hvis I skal gøre jer håb om at vinde konkurrencen. Så derfor skal I gøde planten ekstra. Det kan I gøre ved at lægge et lag kompostjord oven på plantejorden, eller ved at låne lidt af jeres mors gødning til potteplanter. Læs på flasken med den flydende gødning, hvor meget der skal bruges. Lad være med at bruge mere, end der står – det kan slå planten ihjel. Lav en blanding i det rigtige blandingsforhold i en stor sodavandsflaske til at vande fra.
  • Find en bambuspind eller anden solid pind, som I kan binde planten fast til, da en høj stængel let kan knækkes. Bind ikke stramt til – der skal være plads til at en lillefinger kan kommer ned. Plantens stængel vokser nemlig i tykkelsen.

Og så held og lykke – håber I vinder.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan får vi de størst mulige solsikker?