Hvad kan I fortælle om planten Carissa macrocarpa?

Jeg har fra Gran Canaria hjembragt 2 stiklinger, som jeg fik til at gro. Jeg fik med venners hjælp senere bestemt arten til Carissa macrocarpa. Planterne blomstrer med en speciel kraftig duft. Den står om sommeren i vort store drivhus – 50 kvm – og gror rigtigt flot med de specielle y-formede torne. Den ene sætter nu bær, og vi er meget spændt.

Jeg kan finde den på Google, men ikke hos Havenyt eller andre steder, ligesom den ikke er i Botanisk have i Århus.

Hvor findes den her i landet? Jeg er meget interesseret i alle oplysninger. Jeg har forstået, at den skulle tåle 5 graders frost.

Med venlig hilsen
Helmer Dahl, august 2013

Svar

Carissa macrocarpa hedder på dansk natalblomme. Det er en kompakt, tornet og hurtigt voksende busk med hvide, stjerneformede og duftende blomster.

Det er en populær og ret almindelig haveplante, der ofte bruges som hæk eller i nogle tilfælde som bonsai. Planten stammer fra Sydafrika, og er derfor en subtropisk plante, som ikke tåler temperaturer under 1–2 grader C.

Det er nok årsagen til, at planten sjældent ses herhjemme, selv om den trives fint i drivhus eller udendørs i en krukke om sommeren på en lun, solrig plads. Den kan efterfølgende overvintres i koldhus, hvor temperaturen ikke kommer under et par plusgrader.

Det er rigtigt, at planten er sjælden herhjemme. Jeg har set planten forhandlet som bonsai i Holland, men jeg har aldrig set natalblomme til salg herhjemme. Man kan dog købe frø hos det lille frøsalg: bodilkat.dk

Efter blomstring danner planten rødlige til mørkviolette bær, der bliver ca. 12 mm lange. Bærrene har jordbæragtig frugtkød med små, spiselige frø. De hele bær kan spises og bruges i desserter, is, kage og som marmelade. Siges at smage lidt som tranebær. Så du kan glæde dig, til bærrene bliver modne, med mindre vores sommer er for kort til, at de når at modne. Bærrene forhandles i øvrigt på markeder i Sydafrika.

Natalblomme tilhører den samme familie som nerie, nemlig Apocynaceae.

Med venlig hilsen
Dorte K. Rhode Nissen
Biolog med speciale i botanik, Nissen Consult

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvad kan I fortælle om planten Carissa macrocarpa?