Hvad er etkimbladet og tokimbladet?

Jeg vil gerne vide, hvilke planter der går under betegnelsen et- og tokimsplanter. Er det ukrudt i haven?

Med venlig hilsen
Mogens Olesen, september 2004

Svar

Et- og tokimbladede planter er frøformerede planter. I et frø ligger allerede anlæg til rod, blad og stængel. Disse kaldes henholdsvis kimrod, kimblad og kimstængel. Kimbladene er således plantens allerførste blade. Hvis en plante har et kimblad kaldes den etkimbladet og hvis den har to kaldes den tokimbladet. En bestemt art af frøplanter har altid det samme antal kimblade.

Frøformeret ukrudt er også et- og tokimbladede, men det er ikke kun ukrudtsplanter, der deles ind på denne måde. Men udtrykket er nok mest kendt i forbindelse med ukrudtsbekæmpelse. Der er også planter med flere end to kimblade – de kaldes nøgenfrøede.

Med venlig hilsen
Solvejg Jensen
Hortonom

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvad er etkimbladet og tokimbladet?