Hører havtorn til citrusfamilien?

Vi gør meget i det alternative og har fået anbefalet Sanddorn Ursaft som er lavet af bær fra havtorn, Hippóphaë Rhamnoides. Hører disse bær under citrusfrugter? Vores børn kan nemlig ikke tåle citrus, så det vil være tosset at begynde med det, hvis det er en citrusfrugt.

Med venlig hilsen
Gitte Lundorff, november 2004

Svar

Når du har fået den ide, at havtorn kunne høre til citrusfamilien, er det selvfølgelig på grund af det meget høje indhold af C-vitamin, der er i havtorn. Den omtales af og til som nordens citron. Men den har absolut intet med citrusfamilien at gøre.

Du kan læse mere om den i artiklen »Havtorn«, og i vores forum er der mange indlæg omkring at plukke og bruge havtorn. I har mulighed for selv at plukke den og lave mange spændende ting med den, bl.a. marmelade, da den vokser mange steder i naturen eller man kan dyrke den i haven. Den er især velegnet på magre, sandede jorde.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hører havtorn til citrusfamilien?