Hvor stammer Clara Frijs-pæren fra?

Vi har prøvet at finde materiale omkring Clara Frijs-pæreren, hvilket er meget begrænset. Vi vil gerne høre om I kan hjælpe med at finde noget udbybende litteratur om pæren, fx. – oprindelse og historie, – Hvor navnet stammer fra og hvem denne person var.

Med venlig hilsen
Jessica og Benedikte, januar 2005

Svar

Pometet har både en meget stor æble- og pæresamling af gamle sorter. På deres hjemmeside kan man finde en pæreliste med 140 sorter, og for nogle af pæresorterne kan man finde oplysninger om sorten. Her står følgende om Clara Frijs, men ikke noget om hvem damen er.

Synonym: ‘Comtesse Clara Frijs’, ‘Skjensvedpære’

Sorten er fundet af hofjægermester Carlsen, Gammel Køgegaard. Pomolog C. Mathiesen fremfører at hofjægermesteren midt i 1800-tallet fandt flere træer af sorten i Skensved mellem Roskilde og Køge. Sorten blev i starten kaldt for ‘Skjensvedpære’, under hvilket navn den er beskrevet af J. A. Bentzien i 1858.

Træet starter med en stift opret vækst, men bliver senere mere bredt og danner en rundagtig krone. Årsskud er lange og kraftige. En ikke særlig hårdfør sort, som skades noget i strenge vintre og lider jævnligt af toptørhed. Ret modtagelig for kræft, skurv og gul monilia.

Frugten er middelstor med pære- eller topform. Frugten ofte lidt indbuet på stilkpartiet. Den græsgrønne grundfarve bliver efterhånden gullig til citrongul. Stærkt belyste frugter kan have en brunlig solside som under modning bliver orange. Normalt ingen dækfarve. Huden er glat, glinsende og lidt fedtet. Tæt besat med karakteristiske, fine punkter. Frugtkødet er fast og noget marvagtigt, men dog skørt og saftigt. Smagen er behagelig sød og uden megen aroma. Meget saftig og velsmagende spisepære.

Plukkes i løbet af september. Ikke særlig lang opbevaring.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvor stammer Clara Frijs-pæren fra?