Findes der en interesseklub for frøsorter?

Jeg har af en svensk dame fået nogle tomatfrø, som en kaptajn har bragt hjem til sin kone fra Brasilien. Tomaten er gul, kæmpestor (ca. 200 g), meget sød, indeholder næsten ingen kerner. Kødet ligner næsten mango, både på grund af farven, og fordi tomaten kun har ganske små rum. Jeg har i år dyrket den i mit drivhus, og den blev vældig fin. Spørgsmålet er: findes der en tomatklub eller lignende, som man kan sende nogle frø til, for at andre også kan få glæde af den?

Med venlig hilsen
Lene Jørgensen, september 2005

Svar

Jeg er formand for foreningen Frøsamlerne, der har 150 medlemmer i Danmark (og et par i udlandet) og er meget interesseret i at få tilsendt frø både af gamle danske/nordiske haveplanter; værdifulde »hjembragte« sorter; indvandrerurter, og handelssorter, der måske snart vil forsvinde, fordi de ikke er hybrider, og derfor ikke er så attraktive for de store firmaer.

Vi vil meget gerne modtage dine frø, og jeg vil sørge for, at andre får mulighed for at prøve den. Måske har vi en anden tomat, du kunne tænke dig at »bytte« med som tak for din gave? I så fald vil jeg sende dig vores tomatliste.

I det hele taget modtager vi med tak alle frø og vil fortælle indsenderen, om vi kan bruge dem i vores samling. (Man kan evt. ringe, skrive el. sende en email for at spørge, hvis det drejer sig om meget gamle frø eller samlinger.) Det er især vigtigt at tage vare på de køkkenurter og evt. landbrugssorter, som ældre mennesker i familien eller lokalområdet har gemt på gennem mange år. Disse planter er en del af vores kulturhistorie og vil forsvinde, når deres mennesker eller dyrkningsmiljøer ikke er mere – medmindre vi gør noget for at redde dem.

Vi vil så vidt muligt registrere alle detaljer omkring en sorts oprindelse/ophav, da vi ikke kun interesserer os for deres gener, men også for deres kulturhistorie. Hvis du har det, vil jeg meget gerne have navnet på den svenske dame (vi skriver det ikke på nettet, men i vores database), og hvis du tror hun evt. kender navnet el. hjembyen på denne kaptajn, ville vi være meget interesseret i at kontakte hende. Men det kan også være en historie, der har vandret gennem flere led, hvor ingen kender navnene.

Du kan se mere om Frøsamlerne på vores hjemmeside: www.froesamlerne.dk. Der er en link til foreningens ny folder, som alle er velkomne til at printe ud til eget brug eller til at lægge de steder, hvor andre vil se den.

Frøsamlerne v. Lila Towle, Drøwten 9, Lindum, 8830 Tjele, tlf. 9854 4462, lila@froesamlerne.dk

Med venlig hilsen
Lila Towle
Formand for Frøsamlerne, Frøsamlerne

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Findes der en interesseklub for frøsorter?