Hvad hedder træet med de duftende bælge?

På vores ferie i Grækenland stødte vi på Samos på nogle ukendte træer oppe i bjergene i olivenlunde. Vores søn vil meget gerne vide, hvad det var for nogle.

Bladet er ovalt 2 × 4 cm, og der sidder 4 stk. på hver side og et i spidsen. Træet bar nogle 10 cm lange brune bælge med kerner som raslede rundt indeni. De duftede af bananer.

Med venlig hilsen
Bent J. Hansen, august 2007

Svar

Det med de duftende bælge tyder på johannesbrødtræ, men det med fire par ovale blade og ét i spidsen passer ikke rigtig med det andet, så jeg er noget i tvivl.

Mit bedste råd er at låne følgende bog på biblioteket og prøve at bladre lidt frem fra 38: »Gyldendals Middelhavsflora«, ISBN 87–00–45464–8.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvad hedder træet med de duftende bælge?