Hvor kan man købe sølvvin?

Efter at have læst Jens Thejsen artikel om sølvvin, har jeg forsøgt at få fat i den sølvvin med blålige frugter, men planteskolerne kan ikke hjælpe mig. Kan I oplyse mig om, hvor jeg kan få fat i 2–3 stk. Ampelopsis aconitifolia?

Med venlig hilsen
Per Cortzen Musenfryd, november 2007

Svar

Ampelopsis aconitifolia findes antagelig ikke i ret mange danske planteskolers sortiment, men måske kommer den, når vi sætter fokus på den i en artikel, og der bliver efterspørgsel. Ampelopsis brevipedunculata (glandulosa) er der større chance for at finde i planteskolerne. Jeg har bl.a set den i sortimentet her i 2007 hos Lønbæk Planteskole, som kalder den falsk vin. Måske kunne du prøve at spørge, om de kan skaffe Ampelopsis aconitifolia her.

Men din planteskole burde ellers kunne skaffe Ampelopsis aconitifolia hjem. På netstedetHaveinspiration.dk kan man finde arten ved at søge på Ampelopsis. Når den findes her, burde planteskolen vel kunne bestille den hjem. Det er nemlig brancheorganisationerne Danske Havecentre, Dansk Planteskoleejerforening, Danske Prydplanter og Dansk Staudegartnerforening står i samarbejde med Plant Publicity Holland står bag netstedet.

Men ellers henviser Jens Thejsen til, at han har købt mange, mere specielle planter fra Esveld i Boskoop i Holland. På deres hjemmeside finder man da også et fint udvalg af arter af sølvvin. Men netop ved Ampelopsis aconitifolia står der, at den kun er tilgængelig i et meget begrænset antal.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvor kan man købe sølvvin?