Kan chilensk ildbusk vokse i Danmark?

Jeg var i Sydamerika og faldt over en smuk busk ved navn Chilensk Ild-busk, Embothrium coccineum. Findes den i Danmark, og hvor kan man købe den?

Med venlig hilsen
Lars Gelbjerg-Hansen, januar 2008

Svar

Chilensk ildbusk, Embothrium coccineum, er en stedsegrøn busk som hører hjemme i tempererede skove i det sydlige Sydamerika. Der kan det blive et træ eller busk, som kan blive op 10 til 20 m høj, i Europa noget mindre. Barken er brun, blank og glat, men det helt specielle er de næsten flammende blomster i juni/juli.

Den bliver brugt som prydplante flere steder i Europa, og man kan se den i flere botaniske haver og hos plantesamlere. Den vokser også villigt et par steder på Færøerne. I Danmark vil den kunne trives på et varmt, vindbeskyttet sted. Jorden skal være veldrænet jord, og der må aldrig stå vand.

Jeg har ikke set den i danske planteskoler, men i eksklusive hollandske og engelske planteskoler kan den skaffes.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan chilensk ildbusk vokse i Danmark?